A fahéj hajnalán
Az fahéj hajnalánEbben az évben elkezdtünk foglalkozni, a hagyományosnak számító, mondhatni ősi ízek „boncolgatásával”. Ehhez a témához tartozik a fahéj is, annak ellenére, hogy némiképp kakukktojásnak számít, ugyanis attól függetlenül, hogy önmagában egy remek univerzális, inkább a keszegek felé tolódó íz világ, a modern horgászat által használt kiegészítőkkel felturbózva, hihetetlen eredményeket érhetünk el vele.

Réges-régen, egy messzi-messzi horgásztanyán…

A fahéj is a régi idők egyik íz világa volt. Könnyen beszerezhető, rendkívül aromás anyag, és ez bizony sok-sok horgász orrát is „gondolkodóba” ejtette. Annak idején áztatott magok mellé, vagy forrázott kukoricadara, esetleg áztatott kenyér ízesítésére használták, nem kis eredményekkel, hiszen a fahéj aromája rendkívül Az fahéj hajnalán„ragadós”. Hallottam olyanról is aki horgára kötötte, és úgy vetette vízbe az illatozó fahéjdarabkát. Mi azért ezt ma már meg mosolyogjuk, hiszen ma már szilikon karikába is fűzhetjük. ( Természetesen ez csak tréfa. Mielőtt hitelem veszteném, közlöm, én sem csalizom fahéjjal.)

Fahéj, fahéj…

Természetes íze, a vízben remekül terjed, alkalmas szinte minden békés halfaj horgászatára. Önmagában a fahéjas etetőanyagot dévérre érdemes a jég olvadása után, a folyók mélyebb szakaszain használni. Sekélyebb vizű tavakon, miután a víz hőmérséklete eléri a nyolc-tíz fokot, célszerű partközelben a bodorkák, kisebb keszegfélék ellen bevetni. Ahogyan a víz egyre melegebb lesz, varázsütésre ez az ízesítés szinte minden békés halnál étlapra kerül. A fahéjas etetőanyaggal nagyon sokat kísérleteztünk, a fagyos vizektől elkezdve, viharos időkön át, a már-már melegebb víznek számító 14 fokos vízhőmérsékletekig. Annak oka, hogy a fahéjas etetőanyag külön írást kapott, az a rendkívüli keverhetősége, ezt szeretném egy kissé kitárgyalni, bemutatni.

A fahéj és a keszeg

Az fahéj hajnalánMint tudjuk, a legáltalánosabb ízesítés keszeg, főképp bodorka és dévér horgászatára. Ezt a kört kísérleteink alapján nyugodtan kibővíthetjük akár az összes keszegfélére is. Önmagában, kevés csemegekukoricával, főtt búzával, kevés csontival esetleg darabolt gilisztával, remekül használható az előzőekben említett két halfajra, hiszen a dévér és a bodorka is megőrül a fahéjért, és az ahhoz kevert nagyobbacska falatokért. Ha ezt az etetőanyagot szeretnénk eltolni az apróhalak irányába, javaslom, hogy keverjük az etetőanyagunkat 1-1 arányban tejporos etetőanyaggal, vagy csak adjunk hozzá két-három marék számunkra tetsző színben pompázó porszínezékkel meghintett tejport. Ekkor a megfelelő mennyiségű víz hozzáadásával egy nagyon jól ködöző édes fahéjas etetőanyagot kapunk, mely kiválóan alkalmas vízközti horgászatra, snecizésre, vörösszárnyú keszeg és kisebb bodorkák horgászatára. Tapasztalatom szerint nem baj, ha apróhalas vízközti horgászatkor, egy két marék konzerv kukorica is van az etetőben, hiszen az gyorsan Az fahéj hajnalánlesüllyed a fenékre, és a horgászat vége felé érdemes ott is egy próbát tenni, hiszen az illat, az ízek odavonzhatják akár a pontyokat is, akik a fenéken elterülő nagyobb szemcsék után kutatva beugorhatnak akár bónusz halként is. Amennyiben a nagyobbacska keszegekre fáj a fogunk, érdemes egy kevés hallisztet a hozzáadandó tejporhoz tenni, és együtt a kettőt elkeverni az etetőanyagban. A nagyobb dévérek kifejezetten kedvelik a kissé büdösebb hallisztes, de jól ködöző etetőanyagot. ilyenkor érdemes kissé több csontit keverni az etetőbe, esetleg több vágott gilisztát. Célszerű ekkor kissé keményebbre gyúrni a gombócokat, és a fenéken próbálkozni.

A fahéj és a kárász

Az fahéj hajnalánMagában a fahéjas etetőanyag nem kifejezetten kárászozásra való, de viharban érdekes módon nagyon szeretik. Hatása ilyen időben még a mézét is felülmúlja. Érdekes dolog még az, hogy azt hihetné az ember, hogy ha a keszegeknek bejön a hallisztes fahéjas etetőanyag, akkor a kárásznak is. Meg kell hagyni igazuk is van. Azzal a különbséggel, hogy a kárásznak szánt etetőhöz nem kell tejport adni, a túlzott ködözés nem minden esetben tetszik a kárásznak. Inkább egy kevés kukorica gluténnal keverjünk hallisztet, és azt adagoljuk a fahéjas etetőhöz, egy kevés plusz csemegekukoricával. Létezik egy egyszerű, mégis kiváló kiegészítő íze a fahéjnak, ami ha lehet, még jobban beindítja a kárászok „támadását”. A képlet a következő: Fogjuk meg a fahéjas etetőanyagot, és adjunk hozzá méz aromaporral kevert burgonyaproteint. A bekeveréshez használt vízhez, pedig egyenlő arányban adjunk mézes és fahéjas aromacseppet. A burgonyaprotein azért szükséges, hogy pótolja a halliszt által nyújtott fehérjetöbbletet, de nem változtatja meg a méz és a fahéj tökéletes harmóniáját, ami a kárász horgászatánál nagyon fontos. Ha még egy kis pluszt szeretnénk adni etetőnknek, akkor kosárba gyúrás előtt adjunk hozzá egy kevés vaníliás íz bombát.

Az fahéj hajnalán
A fahéj és a ponty

Az fahéj hajnalánMint az előzőekben említettem a fahéjas étkek beugró, úgynevezett bónusz hala lehet a ponty. De mi van akkor, ha kifejezetten pontyra szeretnénk horgászni fahéjas etetővel? Nagyon egyszerű a megoldás. Ha egy zacskó fahéjas etetőanyaghoz hozzákeverünk fél zacskó Black Method etetőanyagot, esetleg egy csapott kanálnyi Betaint (még jobb a májporból egy csipet, de figyeljünk mert a túlzott májpor agyoncsapja a fahéj illatát). A keveréshez szánt vízhez adunk egy kevés natúr Csl Liquidet, és pár csepp fahéjas aromacseppet, máris egy tartalmas, fehérje dús pontyos étket kapunk, amit ha dúsítunk Magmix extrával, vagy Magmix plusz 11-el, egy rettentően fogós, fahéjas íz világú kifejezetten pontyos eledelt kapunk. Csalinak érdemes a kisebb pelleteket erőltetni némi élő anyaggal kiegészítve. Csapatunk hölgy tagjának ponty ívás idején, egy rövid horgászat alatt, sikerült két Az fahéj hajnalánszép potykát is fognia, úgy miközben a halőr szerint a tavon mióta tart az ívás, még senki sem fogott pontyot. A csali ekkor egy szem 8mm-es Polipos dippelt Betain horogpellet, és két szem csontkukac kombinációja volt. E horgászat alatt én is szép tapasztalatokkal gazdagodtam a kárászozás mellett, hiszen a partra kiérkező pontyokat megfigyelhettem, szinte karnyújtásnyi távolságból. Érdekes, hogy az ívásra érkező halak, szinte semmit nem érzékeltek a külvilágból. Az sem zavarta őket, hogy kb. 80cm távolságba ülünk tőlük, és őket figyeljük, ahogyan mélabúsan, szinte kiüvegesedett szemmel kidugják a fejüket a víz színe alól, és megnézik, mi van a parton, hogy aztán a megfelelő helyet kiválasztva végezhessék dolgukat…

Végszó

Az fahéj hajnalán

Mint az előzőekből is kiderült, a fahéjas etetőanyag rendkívül sokrétű, igazi univerzális etető. Igazi ereje kombinálhatóságában rejlik, kiváló kombót alkot mind az édes mind a büdös aromákkal. A variációk sora számos, a fantáziára van bízva. Arattunk már sikert epres-fahéjas, szilvás-fahéjas, banános-fahéjas, citrusos-fahéjas, sajtos-fahéjas, csontis-fahéjas, és kagylós-fahéjas kombinációval is. Persze mindegyikhez a megfelelő kiegészítőkkel és hozzávalókkal, attól függően éppen mi a célhal.

Kívánok sok sikeres „fás” kevergetést és horgászatot minden kedves sporttársnak!